VÄRVID JA NENDE KOOSKASUTAMINE

Kujundused

Loodavates kujundustes, küljendustes, toodetes on värvide kasutamine ja kooskasutamine nii kunst kui teadus üheskoos. Kujundustel ja näiteks logo puhul samuti on värvide kasutamisel vaja kindlasti teha ka tehniliselt õigeid valikuid, sellest oli lähemalt juttu eelmises blogiartiklis. Värvid mõjutavad meid nii visuaalselt kui emotsionaalselt, nii teadlikult kui alateadlikult. Kasutades erinevaid värve omavahel koos, on hea teada olulisemaid põhimõtteid, mida arvestada.

1. Värviring ja värviteooria

Enne kujundusse värvilahenduse valimist on kasulik mõista värviringi ja värviteooriat. Värviringis asuvad värvid on omavahel seotud vastastikuste suhetega.

 

  • Värviringi põhivärvid ehk primaarvärvid on sinine, punane ja kollane.
  • Põhivärve kokku segades saab sekundaarvärvid: lilla, oranži ja rohelise.
  • Segades kokku sekundaarvärvi ja primaarvärvi saab tertsiaalvärvi.
  • Vastandvärvid ja komplementaarsed värvid on lilla-kollane, punane-roheline, sinine-oranž.
  • Värve heledamaks ja tumedamaks saab akromaatiliste värvidega – musta, valge ja halliga.
 

Iga värvi subjektiivseteks omadusteks on toon, värvus ja küllasus või tuhmus. Ja siinkohal ongi oluline mõista, et iga inimene võib neid omadusi tajuda erinevatena. Seetõttu tuleb kliendile kujunduste loomisel, värvi valimisel kindlasti ette tuua kas värvipalett või pilt soovitud toonist.

 

2. Vastandvärvid loovad kontrasti ja kutsuvad tegutsema

Vastandvärvid asuvad teineteise vastas (nt punane ja roheline, kollane ja violetne, oranž ja sinine) ning loovad tugeva kontrast ja silmatorkava efekti:

VASTANDVÄRVID

Alguses võivad tunduda vastandvärvide kombinatsioonid sobimatud, ent tegelikult täiendavad nad üksteist suurepäraselt. Kasutades neid kujundustes, lood silmapaistva ja erilise kontrasti, mis tõmbab vaatajate tähelepanu (nt Batmani logos kollane ja must toob esile superkangelase kujutise. McDonald’s kasutab punast ja kollast oma logodes ja reklaamides, et esile tuua kiirust ja mugavust).
Valesti kasutatuna võivad aga vastandvärvid luua ebameeldiva ja segadusttekitava kujunduse, lisaks olla ka liiga intensiivsed ja rahutud.

3. Lähedased värvid loovad harmoonia

Lähedased värvid ehk kõrvaltoonid on need värvid, mis asetsevad värviringis kõrvuti, nt roheline ja kollane, punane ja lilla:

Kujundustes lähedaste värvide kasutamine aitab luua rahulikku ja harmoonilist meeleolu (nt National Geographic kasutab oma kujunduses erinevaid rohelise ja sinise toone, et edastada mõnusat seikluslikku ja rahulikku loodust armastavat sõnumit).
Liigne lähedaste värvide kasutamine võib aga tekitada igavat ja eristumatut kujundust.

4. Monokroomsus annab elegantsust

Monokroomne värvipalett põhineb ühel põhivärvil ja selle erinevatel toonidel, luues elegantse ja tasakaalustatud väljanägemise. Visuaalset kujundust, millel on kasutatud ainult halli ja selle toone, nimetatakse mustvalgeks (nt Apple’i toodetel on sageli monokroomne disain, mis toob esile puhtuse ja lihtsuse. New York Times’i monokroomne logo esindab tõsidust ja usaldusväärsust).
Valesti kasutamisel võib aga monokroomne palett muutuda monotoonseks, kui seda ei tasakaalustata teiste elementidega.

5. Analoogsete värvide kasutamine

Analoogsed värvid on tasakaalus ja on üksteisele väga lähedal (“analoog” tähendab sarnast või seotud). Seetõttu on analoogvärvid värvirattal teineteisele lähedal:

ANALOOGVÄRVID

Analogsete värvide kasutamine hõlmab värvi valimist peamise värviga külgnevate värvide seast värviringis. See loob pehme ja järjepideva värvipaleti (nt kollane, oranž ja punane või roheline, sinine ja lilla).

6. Täiendavate värvide kasutamine

Täiendavad värvid on need värvid, mis asuvad värviringis vastandvärvi lähedal, kuid mitte täpselt vastas. Need loovad kaunid ja tasakaalustatud värvikombinatsioonid (nt sinine ja oranži täiendavad teineteist ja võivad luua meeldiva visuaalse kontrasti).

7. Sarnaste toonide ühendamine

Sarnaste toonide ühendamine (nt erinevad sinised) võimaldab luua kujunduse, mis väljendab ühtsust ja tervikut (nt Twitter kasutab erinevaid siniseid toone oma brändi kujunduses, et rõhutada suhtluse ja ühenduse ideed. Ford kasutab erinevaid siniseid toone, et esindada oma autodes kiirust ja luksust).
Liiga palju sarnaste toonide kooskasutamine võib aga muuta kujunduse üksluiseks.

8. Värvide tasakaalustamine

Oluline on hoida värvide kasutus tasakaalus, et vältida üleküllust ja luua selget struktuuri ning anda edasi ühtset sõnumit. Näiteks kodulehe disainis võib peamist sisu esile tõsta erksamate värvidega, jättes tausta neutraalsemaks. Trükise kujunduses saab kasutada värvilisi aktsente, et juhtida vaataja tähelepanu olulistele elementidele. Samas liigne värvide kasutamine võib muuta kujunduse sõnumi segaseks ja raskesti arusaadavaks.

9. Katsetamine ja õppimine

Ole julge ja katseta erinevaid värvide ja värvipalettide kombinatsioone. Selle juures õpi oma kogemustest ja pane hoolega tähele kujundustele antavat tagasisidet.

Kunstnikudki katsetavad oma loomingus tihti erinevaid värve, et leida uusi ja põnevaid viise eneseväljenduseks. Ka brändid võivad aeg-ajalt oma logo värvipaletti uuendada, et anda edasi oma muutunud väärtusi ja põhimõtteid.

Oluline on aga meeles pidada, et liiga palju eksperimenteerimist võib kaasa tuua ebaühtlase ja ebakindla kujunduse.

Kokkuvõtteks võib öelda, et pea alati meeles, et värvid on võimas keel, mis levib nii teadlikult kui alateadlikult. Värvid võivad Sinu poolt edasi antavat sõnumit tugevdada või ka nõrgestada. Seetõttu kasuta värve teadlikult ja loo kujundusi, mis jäävad meelde ja mõjutavad positiivselt Sinu sihtgruppi. Ja kui oled ebakindel teatud värvide kasutamise osas, siis küsi kujunduste osas arvamust teistelt ja vajadusel ka professionaalselt kujundajalt.

 

Artikli autor: Reneli Tikerpuu
VirtuaalAssistendid kujundaja

Jäta meile artikli alla kommentaar ning jaga palun oma tagasisidet. Mida uut ja kasulikku siit teada said?

Jaga seda blogipostitust

Kommentaarid:

Jaga seda blogipostitust

Kommentaarid:

Jäta kommentaar